Tuesday, February 1, 2011

Zaman Silam Tinggal Kenangan...

Saat aku mencoretkan topik ini..kedengaran bunyi paluan gendang yang dimainkan oleh penari-penari tarian cina..haha..esok akan menjelangnya tahun baru cina...x sahlah jika tidak kedengaran bunyi mercun..bunga api...tarian cina..malah jeritan penjual2 limau mandarin pun akan kedengaran di pasar2 ....

sebelum aku beradu untuk melelapkan mata semalam....kengantukkan aku terganggu dek lagu di radio yang berdendang di telefon bimbit mak aku...malam tadi dan malam seterusnya dia akan menumpang di bilik aku memandangkan ada tetamu yang berkunjung dan menginap di rumah aku...eh, bukan rumah aku tp rumah sewa aku...
bila aku dengar lagu-lagu yang berkumandang di sinar.fm..fikiran aku melayang-layang kembali ke zaman - zaman kebahagiaan kanak-kanak...lagu yang dimainkan pun semua nya yang tengah popular tyme aku kecik2 dulu...

teringat kembali saat - saat di kampung...saat-saat aku keluar bermain dengan gembira tanpa perlu memikirkan apa-apa masalah pun...alangkah seronoknya kalau masa itu boleh diputar balik...pasti aku akan memperbaiki semua kesilapan yang penah aku lakukan...

teringat juga saat aku gembira tertawa bersama rakan-rakan apabila mengambil upah menuai padi orang kampung di kampung aku ....seronok walaupun penat..masa tu zaman kanak-kanak aku dipenuhi dengan pengorbanan..bukan seperti zaman sekarang...umo baru 7 - 8 tahun dah ade handset sendiri..aku zaman umo begitu handset pun aku x tau binatang apa...ni kan pula benda2 dalam internet...computer pun x reti mcm mana nak on..sungguh kuno la aku zaman-zaman dulu..yang aku kenal pun..guli, layang-layang, ketingting, main getah..jauh sekali alat2 permainan canggih seperti PS2 , kereta kawalan jauh, patung2 yang boleh bergerak sendiri...emmmmm...aku kenal computer pun dah masuk tingkatan 3..tu pun nasib baik diadakan kelas computer tanpa yuran kat daerah aku...bila dikenang balik saat-saat dalam kelas tu terasa lucu pula...

masa tu baru terfikir betapa kecilnya dunia nie..bila bertemu balik dengan mamat yang diminati masa zaman sekolah rendah lagi...aduyaiii...yang paling mengejutkan aku pula x ingat sape die..patutla bila aku perkenalkan diri aku die asyik senyum2 pandang2 sengih2....tup2 tiba giliran dia...bila dia memulakan bicara...
"nama saya thomas, saya berasal dari kampung Lanchang dan bersekolah di SMK Taee"
otak aku terus lingat berfikir..uitttt..mcm kenal je nama....walaupun masa itu aku langsung tidak memandang tuan punya diri..tp otak aku ligat berfikir....
sampai la satu tahap otak aku dah berjaya memproses kesemua kemasukan data-data memory2 lama..
baru aku teringat aku pernah gatal tangan mencoretkan surat pada dia..
terus aku memandang tepat ke arah mamat tu..dah mamat tu siap hadiahkan senyuman manis pulak....adoyaiiii..mane aku nak sorok muka..aku tau mesti dia tau aku la manusia kecik yang mencoretkan surat pada dia suatu ketika dulu...yang dia xpenah balas pun sampai  bila2....
masa tu aku rasa nak kecilkan diri supaya aku muat untuk bersembunyi di celah2 key board tu..
berkali-kali aku mengutuk diri aku bagaimana la aku nie bebal sangat sehingga boleh lupakan muka dia yang cun tu..iksh...patutla masa aku menjenguk dalam bilik computer tu terasa seperti ada aura yang agak pelik...
rupanya aku terjumpa orang yang aku  penah minati dulu...tyme zaman kanak-kanak..gatal kan..hahaha..
lepas kejadian tu..aku terus x datang lagi kelas computer tu...atas sebab-sebab tertentu..(malas)hehehe..

terlalu banyak la kenangan yang berlaku tanpa kita sedari masa semakin berlalu dengan begitu pantas..
bila diimbas kembali terasa terlalu banyak perkara yang kita tempuhi..x kirala sedih ke..gembira ke..marah ke..gila2 ke...semua nya penah dirasai....semua itu mengajar kita menjadi lebih dewasa , lebih matang.....

jika anda mempunyai masa ambillah masa sedikit untuk menghilangkan stress yang sedang berumah tangga di otak kita nie...dengan mengimbas kembali kenangan lama...mungkin boleh dimulakan dengan saat-saat pertama kita menjejak kaki ke alam tadika..mesti banyak kisah2 yang lucu...kemudian diikuti zaman sekolah rendah...sehinggalah ke tahap yang kita telah capai kini....

Masing - masing mempunyai cerita sendiri...itu lah yang kita sedang nikmati di dunia sementara menunggu keindahan di syurga......

No comments:

Post a Comment